Akvaryumum oturmadı. Nitrit Patlaması yaşıyorum...
120l tankım var. Kurulumda 3 gün canlı eklemedim... Canlı eklemeden 24 saat önce Seranın Nitrivec ve su düzenleyicisini kullandım...Kuralı 1 aydan biraz fazla oldu 1 hafta arayla ilk hafta 2 sp 2 yunus eklemiştim sonra iki türü de 4 er taneye çıkardım... 3 hafta sonunda yunuslar çok stresli gözüktüğü için arkdaşımın yeni kurduğu akvaryumuna yolladım... Orada takipteyim daha keyifliler... Onların yerine 4 demasoni aldım... Kuma sürtünme huyları rahatsız etti ve Jbl in nitrit testini aldım.. Ve korkunç bir sonuç çıktı... Testte renk skalası 1,0 ppm ekadar gösteriyo ama benimki daha koyu çıkıyodu... Bu 1 hafta önce aldığım sonuç.. Son 1 haftadır hergün su değişimi yapıyorum bazı günler %10 bazılarında %30... Değişim yaptığım suyu Reef Flower ın su düzenleyicisini kullanarak 1 gün dinlendirebiliyorum... Dün de Yine aynı markanın bakteri kültüründen aldım ve talimatlarda yazan şekilde kullandım...1 haftadır her gün ölçüm yapıyorum ancak hala nitrit çok yüksek Dün sarı prenseslerimden biri öldü bugün de tankımda tek olan elma salyangozum ölmüş... Sp lerden bi tanesi filtrenin üst kısmında dik durma eğilimi gösteriyo.. Sanırım onu da kaybedicem... İnternetten sipariş verdiğim Biobok diye bir malzeme bugün elime geçti talimatta yazdığı şekilde klorsuz suda yıkadım ve 24 saat bekletiyorum onu da yarın ekleyeceğim...
İlk Hafta hazır akvaryumda standart olan tepe filtre vardı içinde karbon seramik ve elyaf vardı geçen hafta bir de tetratec ex700 dış filtre edindim... 1 haftadır iki filtre çalıştırıyorum tepe filtreden karbonu çıkardım sadece elyaf ve seramik çalışıyor... Dış filtrede ise seramik, sünger, bio top, karbon, elyaf mevcut... Birde küçük bi hava motoruna bağlı hava taşım var...
Daha neler yapabilirim yardım lütfen bu nitrit nasıl düşecek...
Ha bir de son olarak dip çekimi yaparken kumların havalanmasıyla ortaya değişik şeffaf şeyler çıkıyor 15 - 20 dakika sonra tekrar yok oluyor... Videoya çektim...[VID]http://www.youtube.com/watch?v=QWEhd42nM44[/VID]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Nitrit Nedir? Nasıl Yok Edilir?
Yapay bir ekosistem olan akvaryumların barındırdıkları canlıların sağlığı, iki temel biyolojik çevrim olan O2 ve Nitrojen çevrimlerinin düzgün işlemesine bağlıdır. Özellikle yeni başlayan aquaristler nitrojen çevrimini oluşturmada ciddi sorunlar yaşamaktadır. O2 çevriminin doğru işlemesi için akvaryuma dışarıdan hava verilmesi gibi, nitrojen çevriminin başlayabilmesi ve dengesinin bozulmadan devamı için de iyi bir filtre sistemi kurarak işe başlamak gerekir. Dengesi oturmuş olan akvaryumlarda da filtre arızası, aşırı biyolojik yükleme (balık sayısının ani arttırılması), uzun süreli elektrik kesintisi, ilaç kullanımı vb..gibi nedenlerle nitrojen çevrimini sağlayan bakterilerin ölümü ile denge bozulabilir. Akvaryumda nitrojen çevriminin, akvaryuma balık konulması ile başlayacağı unutulmamalıdır.
Nitrojen çevriminin 2.adımında ortaya çıkan madde “nitrit” tir. Nitrosomonas türü bakteriler, akvaryumdaki organik maddelerin çürümesiyle oluşan ve balık tarafından solungaçlar yardımıyla atılan amonyak’ı oksitleyerek nitrit (NO2)’yi oluşturur. Yeni kurulan bir tankta, nitrosomonas bakterilerinin besin kaynağı olan amonyak ortamda varolmaya başlayınca, bakteriler filtre malzemelerinde ve akvaryum kumunda koloniler halinde çoğalmaya başlar. Bu bakteriler suda yeteri kadar O2 bulunduğu takdirde, amonyak ile O2’yi birleştirerek (amonyak’ı oksitleyerek) daha az zehirli olan nitrit’e çevirir. Bir sonraki aşamada nitrobakter türü bakteriler, nitrit’i oksitleyerek çok daha az zehirli olan nitrat’a (NO3) dönüştürür. Nitrat, biyokimyasal oksidasyon’un (nitrojen çevriminin) son ve en az zehirli ürünüdür. Bir kısmı bitkiler tarafından gübre olarak kullanılır, kullanılamayan kısmı da düzenli su değişimleri ile akvaryumdan atılır.
Her iki bakteri türü de aerobik (O2 ile soluyan) bakteridir ve görevlerini yerine getirebilmeleri için akvaryumda belirli bir miktar (minimum 1mg/lt) çözünmüş O2 bulunması gerekir. İki bakteri türü de Ph 7.2 – 8.6 aralığındaki alkali suları ve sabit Ph seviyesini tercih eder. Nitrifier bakteriler 20 – 30 C aralığında oldukça aktiflerdir. Metabolizmaları 10 C ‘nin altında oldukça yavaşlar, 35 C’nin üzeri ise ölümcül sonuçlara yolaçabilir. Akvaryumdaki yüksek amonyak seviyeleri nitrosomonas, yüksek nitrit seviyeleri ise nitrobakter ‘lerin çoğalmasını (üremesini) hızlandırsa da maalesef bütün nitrifier bakteriler yavaş gelişir. Yeni kurulan bir tankın dengesinin sağlanması, uygun ortam koşulları oluşturulduğu takdirde 35-40 gün sürer. Bu süre zarfında balıklar yüksek amonyak ve nitrit seviyelerine maruz kalırlar. Akvaryum kurulumunun bu en tehlikeli evresinde çok dikkatli olunmalı, tanka çok az sayıda balık konulmalı , az yemleme yapılmalı ve bakteri oluşum sürecini hızlandırmak için bakteri kültürü yada dengesi oturmuş ve herhangi bir hastalık bulunmadığından emin olunan bir akvaryumdan su aşılanmalıdır.
Nitrit’in ölçüm birimi ppm (milyon başına parça sayısı)’dır. İyi bir biyolojik çevrimin olduğu dengesi oturmuş bir tankta ideal ölçüm değerinin “0” ppm olması gerekir. Yüksek amonyak değerine karşı düşük nitrit ölçümü amonyak-nitrit biyolojik çevriminin yerleşmediğini, benzer şekilde düşük amonyak değerine karşın yüksek nitrit ölçümü ise nitrit-nitrat çevriminin henüz tam anlamıyla çalışmadığını gösterir. Piyasada toz, renkli kağıt şerit, hap gibi değişik şekillerde test kitleri mevcuttur. Test kiti alırken hassas okuma yapabilen güvenilir markaların ürünleri tercih edilmelidir. Genelde 0.1 ppm üzerindeki nitrit seviyeleri tehlike sinyali olarak görülür. Düşük dozları bile yavru balıklar için öldürücü olabilir. Düşük değerlere uzun süre maruz kalan balıklarda stres ve stres’e bağlı hastalıklar (bakteriyel ülser, yüzgeç çürümesi, sinir sistemi, dalak, karaciğer ve böbrek tahribatı görülür. İlerleyen zaman içinde yada tanktaki nitrit miktarının artması ile deri ve solungaç dokusu zarar görebilir. Böylece zararlı bakteri ve parazitler zaten stres’te olan balığın vücuduna yerleşerek hastalanmasına sebep olur. Asıl tehlike yüksek nitrit seviyelerinde görülür. Nitrit etkin bir biçimde solungaçlardan kan dolaşımına taşınır. Bilindiği gibi kandaki hemoglobin hücreleri O2 ‘i solungaçlardan alarak vücut dokularına taşır. Doku hücrelerinde besin maddeleri bu O2 ile yakılarak enerji üretilir. Solungaçlardan kana geçen nitrit hemoglobin hücrelerini deforme ederek (oksitleyerek) methemoglobin’e çevirir. Methemoglobin hücreleri O2’i taşıyamaz ve ileri safhalarda balık boğularak ölür.
Nitrit zehirlenmesi balık türlerine bağlı olarak çeşitlilik gösterir. Sudaki nitrit’in nekadarını aldığı ve methemoglobin hücrelerini tekrar hemoglobin hücrelerine çevirebilme yeteneği balığın zehirlenmeden ne kadar etkileneceğini belirler. Nitrit zehirlenmesinin belirtileri birçok diğer balık hastalığı belirtisine benzer. Bu nedenle ilaç tedavisine başlamadan önce bütün araştırma ve teşhis çalışmalarının tamamlanması gerekir. Düşük nitrit seviyelerinde balık akvaryum içindeki dekor, kaya, kum gibi katı cisimlere sürtünebilir veya ani hareketler, tank içinde ani iniş-çıkış’lar yapabilir. Nitrit seviyesi arttıkça balık uyuşuk, hareketsiz ve ilgisiz bir hal alır. Fakat hala yeme doğru yüzebilir. Daha ileri safhalarda, solungaçlar solar, sarımsı kahverengiden koyu kahverengiye doğru renk alır ve balık su yüzeyinde güçlükle solumak, su girişinin etrafında asılı durmak gibi solunum güçlüğü sinyalleri gösterir. Özellikle yeni akvaryum kurulumu sırasında ani nitrit yükselmelerine maruz kalabilirler. Genelde bir balığın geçmişte ani nitrit yükselmelerine maruz kaldığını solungaç kapaklarının hafifçe kenarlardan dışa doğru yuvarlanarak balığın gövdesini tamamen kapatacak düzgünlükte olmamasından anlaşılabilir.
Bir tankta 0.25 ppm yada daha yüksek nitrit seviyeleri görüldüğünde ;
1- Havalandırmayı maximum'a çıkarın, 1ppm veya üzerinde ise ilave havandırma yapın
2- Yeni bir tank yada yeni bir filtre kullanılıyor ise yemlemeyi yarıya indirin, eğer daha önce dengesi oturmuş bir tank ise yemlemeyi tamamen durdurun.
3- UV sterilizatörü, ozon generatörü, protein skimmer gibi cihazlar var ise kapatın.
4- 1 ppm’in altında ise % 10 su değiştirin ve değiştirilen suya 4.5 gr / 4.5 lt oranında tuz ekleyin.
5- 1-2 ppm arasında ise % 25 su değiştirin ve değiştirilen suya 9 gr / 4.5 lt oranında tuz ekleyin.
6- 2 ppm’den fazla ise % 50 su değiştirin ve değiştirilen suya 13.5 gr / 4.5 lt oranında tuz ekleyin.
7- Tekrar nitrit testi yapın ve yukarıdaki maddeleri 24 saat içinde tekrarlayın.
8- 4 ppm üzerinde ise derhal balıkları başka bir tanka taşıyın.
9- Akvaryum suyuna tuz eklendiğinde, nitrit’in balık üzerindeki asıl zehirli etkilerinin azaldığı görülmüştür. Tuzlu (sodyum chloride eklenmiş) suda solungaçlar nitrit iyonları yerine chloride iyonlarını alma eğilimindedir. Bu tercih nitrit zehirlenmesine karsı bir miktar koruma sağlar. Düzenli kısmi su değişimleri ve 14 gr / 4.5 lt oranında tuz eklemek tanktaki nitrit konsantrasyonunu düşürür ve zehirlenmeye karşı koruma sağlar.
Bir tankta sadece nitrit’in kontrolü bile sağlıklı bir biyolojik filtre sisteminin kurulumunu yaklaşık olarak sağlar. Bilindiği gibi filtre malzemesinde bakteriler nitrit’i O2 kullanarak daha az zehirli olan nitrat’a dönüştürür. Bu bakteriler amonyak’ı nitrit’e çevirenlere göre daha az enerji harcar. Bunun sonucu olarak biyolojik filtrasyondaki sorunlara karşı daha dayanıklıdırlar. Yeni kurulmuş akvaryumlardan başka, dengesi oturmuş tanklarda da filtre arızaları, düzenli bakım yapılmaması ve biyolojik yükün (balık sayısının) aşırı artması sonucunda yüksek nitrit seviyeleri (spike –sivri uç-) görülebilir.
Dikkat edilmesi gereken bir başka durum ise hypoxic (düşük erimiş O2 seviyesi) ortamlarda birçok bakteri nitrat’ı nitrit’e geri indirgeyebilir.
Beğenenler: [T]152069,Notilus[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Eğer "düşmüyor" diye sürekli olarak filtreleri kurcalar, malzeme ekler çıkartır ve bir şekilde doğal döngüye müdahale etmeye kalkarsanız süreç daha uzun sürecektir.
Bekleyin, sabredir, su değişimlerini aksatmayın, birkaç hafta içinde sıfır nitrit göreceksiniz emin olun.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Nitrit testi var bende sadece, musluk suyuna da yaptım nitrit gözükmüyor...
Egemen Bey teşekkür ederim... Bugün Hepargrizovim Ampul kullanıcam... Bir de ecobio-block adlı ürünü aldım onu koyucam... Bunun dışında da birşey yapmıycam artık...
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
[/QUOTE]
Erçin bey merhaba.
İlk tankımı kurduğumda aynı sorunları yaşamıştım. Bu sorunun başlıca sebebi: Akvaryuma canlı eklemede aceleci davranmaktır.
Armağan bey tanka su doldurduktan sonra üç gün sadece tepe filtreyi çalıştırmış. İçerisindeki seramik boncuk ve elyafla üç günde bakteri popülasyonu sağlanmaz. Dolayısı ile nitrit patlaması kaçınılmazdır.
Yapılması gereken: Su doldurduktan sonra geniş kapsamlı bir filtre (İçerisinde sünger - substrat, lav kırığı veya zeolit - elyaf bulunan) çalıştırılmalı ve azot döngüsünün başlaması için az miktarda yem atılmalı. Birkaç gün sonra 1 veya 2 elma salyangozu konulmalı ve süreci hızlandırmak için güvenilir bir akvaryumdan su aşılanmalı veya böyle bir akvaryumun kirli süngeri akvaryuma sıkılmalı.
Canlılar akvaryuma en erken 2 hafta sonra ve teker teker salınmalı.
Ocean Hydra 30 güzel bir seçim ama bu ürün filtre değildir. Sadece nitrat ve amonyak yok edicisi olup, kapsamlı bir filtre yine devamlı çalışmalıdır.
Kolay gelsin.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Dün iş saatlerinde Hydra 30 geldi. Akşam eve gider gitmez monte edip fişe taktım. Saat 8 civarları idi. Saat 11 gibi JBL no2 nitrit testini yaptım ve gördüğüme inanamadım. JBL test sonuçlarının en kötüsünden bile kötü olan seviye 1,0 a düştü. Balıklara canlılık geldi. Okuduklarıma göre cihaz nitrit seviyesini 0,05'e çekiyor. Sabah test yapmaya zamanım olmadı ama balıkların hareketlerinden ne olduğu belli oluyordu.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Geçmiş olsun Erçin bey. Cihazın methini duymuştum, işe yaraması sevindirici bir durum. Ama asıl önemli olan, nitriti o seviyeye getiren sebepleri ortadan kaldırmaktır.
İyi seyirler dilerim.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Dip not: Kumu eksiltme konusundaki tavsiyeyi açacak olursam.. Akvaryumcunun dediğine göre kum altındaki bakteriler aşırı ince kum kullanıldığında tanktaki suyla aralarında geçirgenlik kayboluyo.. Kum içiçe geçip geçirgenliğini yitiriyor... ancak 1-2 milim kumda bu geçirgenlik kaybolmuyor ve bakteriler görevlerini çok daha iyi yerine getiriyorlar...
Ne kadarı doğrudur ya da yanlıştır bilemem ancak bende işe yaradığı bir gerçek... Çok büyük bir tesadüf değilse tabi.. 1 ayda 2 ppm altına düşmeyen nitrit 2 günde 0,5 e düştü...
Umarım bu tecrübelerimin, aynı sıkıntıyı yaşayan arkadaşlara yardımı dokunur...
Beğenenler: [T]136202,Panzerfaust[/T]
Teşekkür Edenler: [T]136202,Panzerfaust[/T][T]140156,murat22[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir