Kontrollü Soğutma
Gönderim Zamanı: 19 Mayıs 2007 22:33
Refet abi bide şeyi sorayım dedim.Bu fanlarla soğutulunca buharlaşma hızı kısmen artması lazım.Bu ne ölçüde oluyor acaba.Malum deniz akvayumu düşünürken bu konunun açılması iyi oldu.Malum en ucuzu 700 YTL.Zaten deniz akvaryumu epeyce masraflı olacak.Yiğit abi herkes yeni buluşunu merakla bekliyor.Sizden ucuz ve kolay bir soğutma sistemi bekliyoruz.
Eğer yapabilirsen valla teklifler gelmeye başlar.Cebinde biraz akrep görür.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 19 Mayıs 2007 23:32
Onur bey,
Hazne içinde pleksi parçalar yerine oldukça ince silikon hortum istenildiği kadar dolaştırılabilir. Olurmu, olur.
Fakat pleksi/plastik/silikon malzeme ısıl iletkenliği düşük malzemeler. Tabi büyük bir hacim içinde bunu oldukça fazla dolandırırsak yalıtkanlığının bir önemi kalmaz ve performans alınabilir.
Hazne içindeki su'yu (mesela çabuk ısınıp çabuk soğuduğu için antifrezee) peltier ile soğutmaya gerek olmayabilir. bir kafa motoru/bakır radyatör ve 2 güçlü fan ile bu soğutma yapılabilir. Daha performanslı birşey isteniyorsa akvaryum suyumuzun dolaşacağı hortumları, hurda bir buzdolabı motorunun deşarj (soğutma) borularına sararak oldukça performanslı bir soğutma işlemi de gerçekleştirebiliriz. Ki eğer peltier'den performans alamazsam buzdolabı motoru kullanacağım.
Peltier kullanmayı istememdeki amaç mümkün olduğunca küçük bir sistem yapmaya çalışmak. Aynı zamanda performansın tüketilen enerjiye göre yüksek olmasını ve kontrol etmeye/belli periyotlarda bakım görmeye ihtiyacı olmayan bir sistem yapmak istiyorum. (her istenen olmuyor :D )
Son durum itibariyle: çelik boru imalat aşamasında, gelecek hafta elime geçer.
Peltier'in ısınan yüzeyini ne kadar iyi soğutabilirsem o kadar performans elde ederim, bu yüzden oldukça iyi bir soğutucu kullanmam gerekiyor. Tabi en performanslı cpu soğutucusu kullanacağım peltier için çerez kalacaktır. Elimde yüksek güç elemanlarında kullanılan oldukça büyük soğutucular var fakat onların da yeterliliğinden emin değilim. Aynı zamanda piyasa da satılan soğutucu blokların içeriğindeki aluminyum oranı oldukça düşük, yani ne kadar büyük olurlarsa olsunlar aslında çokta performaslı değiller. Bende yüksek güçlü vericilerde kullanılan oldukça büyük ebatlı ve saf aluminyumdan mamul özel bir soğutucu ısmarladım. Gelecek hafta içinde onun da elimde olması lazım. Bakalım sonuç nasıl olacak. Bana, çalışacak fakat ben yine freon gazlı sistem yapıp kullanacağım gibi gelior :D
Oğulcan bey,
Bu benim buluşum değil. Hoş, birkaç buluşum var ama size yaramaz :D Sistemin pek ucuza mal olacağını zannetmiyorum, büyük ihtimalle benim yapmakta olduğum güçte bir sistemi standart kullanıcılar malzemeleri biulamayacaklarından yapamıyacaklardır. Fakat daha düşük güçteki tipi herkes tarafından rahatlıkla ve oldukça ucuza mal edilebilir. Yani bu sistemin 60 wattlık tipi ile 170 watt'lık tipi arasında maliyet farklı ortalama 5 ila 10 kat olacaktır. Açıkçası sistem başarılı olsa bile üretip satmayı düşünmüyorum, fakat işe yarar birşey ortaya çıkarsa yapımını, dinamiklerini ve nelere dikkat edilmesi gerektiğini oldukça detaylı açıklayacağım ve artı-eksi nedir bilen herkes yapabilecek.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Mayıs 2007 00:40
Peltier hala bana biraz riskli görünüyor. :D Neden mi ? Çünkü peltieri kontrol etmek mümkün fakat eğer ısılar ,y,ce yükseldiğinde ( 32 -35 d ) peltier o saatlerde 2 saat belki aralıksız çalışacak. Ve bildiğim kadarı ile peltierler öyle az falanda ısınmıyor. Peltierin hasar görmesi durumunda sistem çökme ihtimali çok yüksek.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Mayıs 2007 01:42
İlk denememde kullanacağım peltier'in ısıl dayanım limiti 800 derecenin üzeri (MS serisi olduğu için standart peltier üretimlerinden oldukça farklı). Fakat bu ısıya gelirse soğutan tarafta normal şartlara göre ısıtıyor olur :D Fakat peltier için öyle bir soğutucu kullanacağım ki, değil ms serisi en dadik çin malı bile olsa ve soğutucum üzerindeki fanlar bozulmuş bile olsa peltier yinede sağlam kalacaktır. (bozulmayacak cihaz yapma takıntım vardır, bu yüzden maalesef gerçekte gerekenin birkaç katı masraf yapmam gerekir, eskiden çalıştığım alanla ilgili bir takıntı :D )
Benim amacım pelter'in ısınan yüzeyindeki ısıyı maksimum 80 ila 100 derece arasında tutabilmek. Böyle yaptığımda soğuyan tarafındaki ısı -40 ila -20 derece civarında olacaktır, böylece soğutma haznesini çok küçükte tutsam üzerinden geçen suda 0.2 ila 0.4 derece arasında bir soğutma sağlıyabilirim. (tahmini) diğer yandan akvaryumun ortam tarafından tekrar ısıtılmasıyla oluşacak kayıplarla birlikte 5-6 saat içinde tüm akvaryumda birkaç derecelik düşüş sağlanabilme ihtimali mevcut.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Mayıs 2007 02:24
Onur Bey yanlış anlamadıysam sadece fan kullanacaksınız. Fan kullanarak soğutma motorlarda yapılabilir çünkü motoru çevre sıcaklığına getirmek istiyorsunuz. Bu yüzden fan bunu hızlandırır. Ama ortada bir su yokken ve de siz sisteminizi çevre sıcaklığından uzaklaştırmak isterken bir katı üzerinde fan kullanamazsınız, sistem çalışmaz. Bir odaya fanı koyun çalıştırın, oda ısınacaktır, soğutmayı buharlaştırmayı hızlandırması sayesinde yapıyor, su ya temas yoksa soğutma da olmaz.
Sisteminizi tam anlayamadım açıkçası yanlış da yorumlamış olabilirim, kusura bakmayın.
Saygılar,
Sisteminizi tam anlayamadım açıkçası yanlış da yorumlamış olabilirim, kusura bakmayın.
Saygılar,
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Mayıs 2007 03:32
Şöyle diyelim içinden su akan boruları soğutmayı düşünüyorum. Boru dediğim plastik malzeme olacak ama. Hatta bu hafta prototip yapı denemeyi düşünüyorum. Benimde takıldığım nokta performans metal kullanabilsem iş kolay olacak ama deneyip göreceğiz.
Saygılarımla
percula 2007-05-20 03:33:03
Saygılarımla
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Mayıs 2007 12:57
Arkadaşlar bilgisayarların soğutulmasında kullanılan su soğutma sistemi nasıl olur.Akvaryumda kullanamazmıyız?
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Mayıs 2007 14:15
Taha bey,
Suyu kontrollü soğutacak her türlü sistem olur, fakat konudaki tüm mesajları okumamışsınız sanırım. Sorun suyu soğutacak sistemde değil, akvaryum suyunun geçeceği materyalde.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Mayıs 2007 14:39
Taha ve Onur Bey,
Bahsettiğiniz sistemlerle akvaryumu soğutabilmenizin tek yolu çevre sıcaklığının akvaryum sıcaklığından düşük olma durumdur. Yani çevre, akvaryumdan daha sıcaksa akvaryumu soğutamazsınız.
Peki arabalarda motor ve bilgisayar parçaları nasıl soğuyor?
Şimdi su soğutmalı motordan çıkan su sıcaklığı 70 derece, hava 30 derece diyelim, bunu kendi halinde devir daime bırakırsanız bir daha gelene kadar bir takım ısısını verip 60 dereceye iner. Ama siz bunun yüzey alanını genişletip bir de fanla üfleyip konvansiyonel ısı transferini arttırırsanız 70'den 60'a değil 40'a iner.
Akvaryuma bakalım. Diyelim akvaryuma buz ekleyip 28 derece, yaptınız, hava 35 derece, siz fanı suya değil de alüminyum plakaya çevirirseniz akvaryum 3 saatte 35 dereceye tekrar geleceğine örneğin 1 saatte gelir, yani ısıtmış olursunuz.
Özetle madde buharlaştırıp ısı çekmediğiniz bir sistemde fan sizi çevre sıcaklığına yaklaştırır. Bizim amacımız çevre sıcaklığından uzaklaştmak olduğuna göre fanı susuz kullanmak bizim amacımıza aykırıdır.
Bu arada 1. sayfada Soner Bey'in sorduğu termo couple meselesini aştım. Isıtıcı mantığında oldu cam içinde. Kullanılan cam artemia satılan tüplerden.
Foto:
Saygılar,
Bahsettiğiniz sistemlerle akvaryumu soğutabilmenizin tek yolu çevre sıcaklığının akvaryum sıcaklığından düşük olma durumdur. Yani çevre, akvaryumdan daha sıcaksa akvaryumu soğutamazsınız.
Peki arabalarda motor ve bilgisayar parçaları nasıl soğuyor?
Şimdi su soğutmalı motordan çıkan su sıcaklığı 70 derece, hava 30 derece diyelim, bunu kendi halinde devir daime bırakırsanız bir daha gelene kadar bir takım ısısını verip 60 dereceye iner. Ama siz bunun yüzey alanını genişletip bir de fanla üfleyip konvansiyonel ısı transferini arttırırsanız 70'den 60'a değil 40'a iner.
Akvaryuma bakalım. Diyelim akvaryuma buz ekleyip 28 derece, yaptınız, hava 35 derece, siz fanı suya değil de alüminyum plakaya çevirirseniz akvaryum 3 saatte 35 dereceye tekrar geleceğine örneğin 1 saatte gelir, yani ısıtmış olursunuz.
Özetle madde buharlaştırıp ısı çekmediğiniz bir sistemde fan sizi çevre sıcaklığına yaklaştırır. Bizim amacımız çevre sıcaklığından uzaklaştmak olduğuna göre fanı susuz kullanmak bizim amacımıza aykırıdır.
Bu arada 1. sayfada Soner Bey'in sorduğu termo couple meselesini aştım. Isıtıcı mantığında oldu cam içinde. Kullanılan cam artemia satılan tüplerden.
Foto:
Saygılar,
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Mayıs 2007 16:14
Konularda okudugum ve bana en mantikli gelen sogutma sistemi otomobillerde kullanilan radyator sistemidir. Sorun burada suyun gececegi materyal oldugu icin cama sekil verebilen bir tanidigimiz olmasi gerekiyor. Radyator mantiginda camdan bir boru sistemi gerekir. Simdi resim cizmeye vaktim olmadigi icin harflerle izah etmeye calisacagim. Cam borunun seklini su harflerle dusunun "unun" . Elimizde bu sekilde bir camdan yapilmis boru sistemi oldugunda fanlarida bu cam hortuma monte ettigimizde sanirim sorun cozulmus olacaktir.
Not : Camdan sekilli olarak hortum yaptirmanin fiyati eger ki makulse, sogutma sistemi satin almak yerine bu proje daha mantikli.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Mayıs 2007 16:46
[QUOTE=F_K_A]
Not : Camdan sekilli olarak hortum yaptirmanin fiyati eger ki makulse, sogutma sistemi satin almak yerine bu proje daha mantikli.
[/QUOTE]
Cam'ın ısıl yalıtkanlığını nasıl çözeceğiz? Veya onun yerine ince hortumlardan da yapılabilir. Camdan yaptırmaya göre çok daha ucuz olacaktır :D Arabalarda bakır veya aluminyum radyatör kullanılmasının nedeni bu maddelerin ısıl transfer yeteneklerin yüksek olmasıdır. Cam ise dünyada yalıtkan (ısıl ve elektrik olarak) maddelerin ilk sıralarındadır. Korozyon açısından düşünüldüğünde tatlı ve tuzlu suda korozyona uğramayacak yegane malzemedir fakat ısı transferi için uygun değil.
Ayrıca su sıcaklığını hava sıcaklığına getirmek değil, hava sıcaklığının daha altına düşürmek istiyoruz. Bu ise bir radyatör sistemden daha fazlasının yapılmasını gerektiriyor.
Sağlıkla kalın.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Mayıs 2007 16:47
akvaryum suyunun soğutulması için sump a konan bakır boruların üstüne PVC malzemeden bi hortum geçirirsek bence korozyonu önlemiş oluruz tabiki PVC malzeme soğutma olayında biraz kayıplara yolaçacaktır ama en nihayeti olay 25 derecede sabit tutmak olduğu için çokda fazla bi zararı olmayacaktır
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Mayıs 2007 16:52
Pvc'nin kalınlığına bağlı, bakır borunun üzeri çok ince bir teflon malzeme ile kaplanırsa iş görür, fakat piyasadan hazır alınacak pvc kullanılacaksa bunlar istenilenden yüzlerce kat daha kalın olduğundan soğutma sistemi için gerekenden çok daha fazla enerji harcanmış olur.
--------
Bakır yüzey üzerini kalay kaplamayı inceledim, tatlı su sistemlerinde kullanılabilir fakat tuzlu su sistemlerinde kullanmak için her yıl kalay'ın yenilenmesi gerekecektir.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Mayıs 2007 16:58
ben zaten 650 litrelik bi akvaryum yaptırdığım için soğutucu ayrı olacak. 30-40 litre arası %10-15 arası antifrizli saf suyu 5 derece de soğuttup bu suyu sump içindeki bakır borulardan geçirecem dediğin gibi piyasa hortumları çok kalın olabiliyor onuda buluruz mutlaka işimiz plastik üzerine :) tuzlu suda gerçekten korosyon işi çok zorlaştırıyor umarım başarıolı olurum denememde yoksa gitti paracıklar :)
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir