Lepistes Yeni Kurulumda Dikkat Edilmesi Gerekenler
Gönderim Zamanı: 14 Mayıs 2020 22:15
Arkadaşlar forumda çok konu görüyorum sorular görüyorum bildiğim araştırdığım ve tecrübe ettiğim bazı şeyleri nacizane paylaşmak isterim
Gerçekten keyifle izlemek istediğiniz bir Lepistes akvaryumu istiyorsanız onlara olabildiğince doğal ortam sağlamalısınız
Lepistes türünü seçtiyseniz işiniz çok kolay hastalığını derdini sıkıntısını çok rahat anlayabiliyorsunuz
Hazırsanız işe koyulalım öncelikle akvaryumunuzu aldınız min 40 litre olmalı ki bence min 80 litre ile başlamak lazım çünkü çok hızlı çoğalan bir tür Lepistes
Akvaryumunuz atıyorum 50 litre buna 100 w bir ısıtıcı yeter normalde ama tavsiyem 150 200 w bir ısıtıcı almanız çünkü bazı durumlarda ısıyı yükseltmeniz gerekebilir mesela çiftleşmelerini hızlı çoğalmalarını veya hamile lepistesinizin daha kolay doğum yapmasını isterseniz artırmamız gerekebilir ideali 26 ila 28 arası tutmanız iyidir
Tecrübeme dayanarak bir akvaryum yetmiyor lepistese iki akvaryum kurarak anaçlar ayrı akvaryumda yavrular ayrı akvaryumda olursa hem yavrularımızın daha sağlıklı büyümesini sağlayabilirsiniz hemde yem olma riskini ortadan kaldırmış olursunuz
Filtre konusu en önemli ve maliyetli olabilen bir konudur ben mesela ilk başta acemilik gidip petshoptan filtre aldım 65 cm lik yaklaşık 60 litre akvaryumuma 600 lt/h bir filtre verdi taktım akvaryuma çok büyük akıntı oldu camada çevirsem balıklar hiç rahat olmadı ondan dolayı gittim başka bir filtre daha aldım düşük debili 400 lt/h su çıkışınada şelale aparatını takıp ideal hale getirdim ama haznesi küçük olunca çabuk tıkanıyordu ondan dolayı oda boşa çıktı tavsiyem bi tane çift çıkışlı hava motoru ve xy2010 filtre filtreyi iki tane alabilirsiniz veya anaç akvaryumuna xy2010 diğer akvaryuma pipo filtre koyabilirsiniz en mantıklı ve ucuz çözüm bu olucaktır yani ben yandım siz yanmayın [:)]
Akvaryumumuz filtremiz ısıtıcımız hazır kuma gelelim ben salınım testi yapıp mor renkli kum kullandım ama riskli bir yol onun için hagen kum alabilirsiniz
Dekor ve bitki öncelikle şunu söylim ben bitkiden çok iyi anlamam bana bitki konusunda daha doğrusu bir çok konuda yardımcı olan nursun hanıma teşekkür ediyorum o olmasa elodea bile bakamazdım :)
Bu konuda yapay bitki koymayın yapay taş dekor koymayın zaten lepistesler su üstünde yüzen balıklar olduğu için koyucağınız dekorların içine girmeyeceklerinden pek fark etmicektir bitki olarak benim gibi acemiyseniz elodea tilki kuyruğu bakabilirsiniz CO2 ve yüksek ışık ihtiyacı yoktur ondan kullandım ben tabi bunu farklı konulardan araştırıp siz kendinize göre yapabilirsiniz bu konu hakkında pek tecrübem yok
Lepistesler için su phsını düşüren kökler kullanabilirsiniz mesela ben asma dalı kullandım bütçenize göre petshoptanda alabilirsiniz kendinizde akvaryuma konulabilecek dallar ve kökler şeklinde aratarak bulabilirsiniz
Yavaştan toparlayarak adım adım düzenleyelim
[B]1. Akvaryumunuzu ısıtıcınızı filtrenizi hava motorunuzu kumunuzu aldınız kesinlikle balık almayın[/B]
Ana malzemelerinde fiyatını yazayım belki yardımı olur
1 . Akvaryum ( tavsiyem sıfır alıp küçük alıcağınıza ikinci el büyük alın ölçülere göre değişir ben 65 cm lik akvaryumumu sıfır 90 TL ye aldım 75 cmlik ikinci el 35 TL ye aldım )
2 hava motoru ben venusaqua ap 950 aldım sessiz güçlü 50 TL ye petshoptsn aldım netten 35 TL ye falan bulunuyor
3 . Xy 2010 içi filtre malzemeleriyle dolu ve temizliği muhteşem fiyatı 40 TL
4. Isıtıcı rs marka 200 w 50 TL aldım
5. Yem ben karışık yem aldım hep marka değil ama marka olarak almanız daha iyi olur ama tek çeşit yem almayın yem çeşitliliği önemli , artemia ve yavru yemi almanızda fayda var fiyatları değiştiği ve hatırlamadığımdan net bişi diyemem
Almanızda fayda olucak malzemeleri söylemek istiyorum bildiğim kadarıyla fiyatlarını da söyliyeyim
1.termometre (10 TL)
2. Dipçek hortumu (su değişimleri için boyuta göre değişir ortalama 10 ila 15 tl )
3. Metilen mavisi ( yeni ekleyeceğiniz balıkları akvaryuma hastalık getirmemesi için aşılama yaparken kullanılır ortalama 10 15 TL)
4. Arka plan fonu (akvaryum boyutunuza göre değişir 65 cm için 10 TL ye aldım )
5. Hava hortumu 10 MT 20 tl civarı vanalı çoğaltıcı vanalı ek t çoğaltıcı bunlar işinize yarıcaktır
6. Kepçe 5 10 TL ye alırsınız
[B]2. Malzemelerin temizliği [/B]
Kumu öncelikle bol bol suda defalarca yıkamanız lazım tozu pisliği gittiğine emin olana kadar yıkayınız
Aldığınız filtre ısıtıcı herşeyi bi suda geçirmenizde fayda var
Akvaryumu ikinci el aldıysanız jiletle camda ki kalıntıları alabilirsiniz ve kaya tuzu ile ova ova yıkamanız lazım
[B]3. Suyu hazırlamak[/B]
Kumunuzu akvaryuma serdiniz önden arkaya kavisli sermeniz görsel olarak daha iyi olacaktır suyu doldurma işlemine geçebiliriz doldururken kumun üstüne tabak koymanız kumun kalkmasını suyu bulandırmasını engelleyecektir suyu doldurduktan sonra ısıtıcınızı hava motorunuzu takıp çalıştırmaya başlayın en az iki üç gün kalsın balık varmış gibi az az yemleme yapın
[B]4. Canlı ekleme[/B]
Bakıklarınızı aldınız petshoptan Lepistes alırken sayıya dikkat edin en az 1 erkek 3 dişi olması gerekir alacağınız akvaryum ebatına göre toplam sayıyı belirleyin ama tavsiyem fazla almayın zaten baya çoğalacaktır
Yanına çöpçü olarak bilinen cory lerden almanız iyi olacaktır fazla artan yemleri yer aklınızda bulunsun balık dışkısı yemez artan yemleri yer
Vatoz da almanızı tavsiye ederim yosun tutmasına engel olur camları içten temizler
Bitki tamamen sizde ona katılmıyorum [:)]
Balıklarınızı aldınız diyelim öyle hop diye suya atılmaz ayrı bir kovaya alın ve bi hava hortumu yardımıyla akvaryumunuzdan su çekin kovaya ve vanalı ekle damla damla kovaya ekleyin öyle bi ayarlayın ki yarım saat sürsün kovaya aldığınız metilenin yoğunluğuna göre metilen damlatın 2 damla yeterli olacaktır bu hastalık varsa balıklarda akvaryumunuza geçmesini engellicektir yeterli süre beklediyseniz su ısıları aynıysa artık alabilirsiniz akvaryuma ama suyu dökmeden kepçeyle balıkları atmanız lazım suyun akvaryuma eklenmesi tavsiye edilmez
Ve son olarak tecrübeme dayanarak şunu söylim çok sık bitki ekemiyorsanız kesinlikle rafya koymalısınız buda yavruların saklanmasını ve hayatta kalmasını sağlar bunun yapılışını araştırın çok basit ve ucuz bi yöntem kesinlikle balıkları ayırmanızı veya yavruluğa almanızı tavsiye etmem bu doğum süreci zaten zorludur iyice strese girmesi ölmesine kadar sonuçlanabiliyor
Arkadaşlar bilmişlik olarak görmeyin ben sadece fazla masraf ettim boşa eğer başlamayı düşünen varsa benim yaptığım hatalara düşmesinler diye yazılmış bir yazıdır
Eklemek istediğiniz şeyler varsa mutlaka ekleyin yardımcı olabildiğimizce olalım[EDIT]Kingslayer44,2020-05-14 22:39:54[/EDIT]
Gerçekten keyifle izlemek istediğiniz bir Lepistes akvaryumu istiyorsanız onlara olabildiğince doğal ortam sağlamalısınız
Lepistes türünü seçtiyseniz işiniz çok kolay hastalığını derdini sıkıntısını çok rahat anlayabiliyorsunuz
Hazırsanız işe koyulalım öncelikle akvaryumunuzu aldınız min 40 litre olmalı ki bence min 80 litre ile başlamak lazım çünkü çok hızlı çoğalan bir tür Lepistes
Akvaryumunuz atıyorum 50 litre buna 100 w bir ısıtıcı yeter normalde ama tavsiyem 150 200 w bir ısıtıcı almanız çünkü bazı durumlarda ısıyı yükseltmeniz gerekebilir mesela çiftleşmelerini hızlı çoğalmalarını veya hamile lepistesinizin daha kolay doğum yapmasını isterseniz artırmamız gerekebilir ideali 26 ila 28 arası tutmanız iyidir
Tecrübeme dayanarak bir akvaryum yetmiyor lepistese iki akvaryum kurarak anaçlar ayrı akvaryumda yavrular ayrı akvaryumda olursa hem yavrularımızın daha sağlıklı büyümesini sağlayabilirsiniz hemde yem olma riskini ortadan kaldırmış olursunuz
Filtre konusu en önemli ve maliyetli olabilen bir konudur ben mesela ilk başta acemilik gidip petshoptan filtre aldım 65 cm lik yaklaşık 60 litre akvaryumuma 600 lt/h bir filtre verdi taktım akvaryuma çok büyük akıntı oldu camada çevirsem balıklar hiç rahat olmadı ondan dolayı gittim başka bir filtre daha aldım düşük debili 400 lt/h su çıkışınada şelale aparatını takıp ideal hale getirdim ama haznesi küçük olunca çabuk tıkanıyordu ondan dolayı oda boşa çıktı tavsiyem bi tane çift çıkışlı hava motoru ve xy2010 filtre filtreyi iki tane alabilirsiniz veya anaç akvaryumuna xy2010 diğer akvaryuma pipo filtre koyabilirsiniz en mantıklı ve ucuz çözüm bu olucaktır yani ben yandım siz yanmayın [:)]
Akvaryumumuz filtremiz ısıtıcımız hazır kuma gelelim ben salınım testi yapıp mor renkli kum kullandım ama riskli bir yol onun için hagen kum alabilirsiniz
Dekor ve bitki öncelikle şunu söylim ben bitkiden çok iyi anlamam bana bitki konusunda daha doğrusu bir çok konuda yardımcı olan nursun hanıma teşekkür ediyorum o olmasa elodea bile bakamazdım :)
Bu konuda yapay bitki koymayın yapay taş dekor koymayın zaten lepistesler su üstünde yüzen balıklar olduğu için koyucağınız dekorların içine girmeyeceklerinden pek fark etmicektir bitki olarak benim gibi acemiyseniz elodea tilki kuyruğu bakabilirsiniz CO2 ve yüksek ışık ihtiyacı yoktur ondan kullandım ben tabi bunu farklı konulardan araştırıp siz kendinize göre yapabilirsiniz bu konu hakkında pek tecrübem yok
Lepistesler için su phsını düşüren kökler kullanabilirsiniz mesela ben asma dalı kullandım bütçenize göre petshoptanda alabilirsiniz kendinizde akvaryuma konulabilecek dallar ve kökler şeklinde aratarak bulabilirsiniz
Yavaştan toparlayarak adım adım düzenleyelim
[B]1. Akvaryumunuzu ısıtıcınızı filtrenizi hava motorunuzu kumunuzu aldınız kesinlikle balık almayın[/B]
Ana malzemelerinde fiyatını yazayım belki yardımı olur
1 . Akvaryum ( tavsiyem sıfır alıp küçük alıcağınıza ikinci el büyük alın ölçülere göre değişir ben 65 cm lik akvaryumumu sıfır 90 TL ye aldım 75 cmlik ikinci el 35 TL ye aldım )
2 hava motoru ben venusaqua ap 950 aldım sessiz güçlü 50 TL ye petshoptsn aldım netten 35 TL ye falan bulunuyor
3 . Xy 2010 içi filtre malzemeleriyle dolu ve temizliği muhteşem fiyatı 40 TL
4. Isıtıcı rs marka 200 w 50 TL aldım
5. Yem ben karışık yem aldım hep marka değil ama marka olarak almanız daha iyi olur ama tek çeşit yem almayın yem çeşitliliği önemli , artemia ve yavru yemi almanızda fayda var fiyatları değiştiği ve hatırlamadığımdan net bişi diyemem
Almanızda fayda olucak malzemeleri söylemek istiyorum bildiğim kadarıyla fiyatlarını da söyliyeyim
1.termometre (10 TL)
2. Dipçek hortumu (su değişimleri için boyuta göre değişir ortalama 10 ila 15 tl )
3. Metilen mavisi ( yeni ekleyeceğiniz balıkları akvaryuma hastalık getirmemesi için aşılama yaparken kullanılır ortalama 10 15 TL)
4. Arka plan fonu (akvaryum boyutunuza göre değişir 65 cm için 10 TL ye aldım )
5. Hava hortumu 10 MT 20 tl civarı vanalı çoğaltıcı vanalı ek t çoğaltıcı bunlar işinize yarıcaktır
6. Kepçe 5 10 TL ye alırsınız
[B]2. Malzemelerin temizliği [/B]
Kumu öncelikle bol bol suda defalarca yıkamanız lazım tozu pisliği gittiğine emin olana kadar yıkayınız
Aldığınız filtre ısıtıcı herşeyi bi suda geçirmenizde fayda var
Akvaryumu ikinci el aldıysanız jiletle camda ki kalıntıları alabilirsiniz ve kaya tuzu ile ova ova yıkamanız lazım
[B]3. Suyu hazırlamak[/B]
Kumunuzu akvaryuma serdiniz önden arkaya kavisli sermeniz görsel olarak daha iyi olacaktır suyu doldurma işlemine geçebiliriz doldururken kumun üstüne tabak koymanız kumun kalkmasını suyu bulandırmasını engelleyecektir suyu doldurduktan sonra ısıtıcınızı hava motorunuzu takıp çalıştırmaya başlayın en az iki üç gün kalsın balık varmış gibi az az yemleme yapın
[B]4. Canlı ekleme[/B]
Bakıklarınızı aldınız petshoptan Lepistes alırken sayıya dikkat edin en az 1 erkek 3 dişi olması gerekir alacağınız akvaryum ebatına göre toplam sayıyı belirleyin ama tavsiyem fazla almayın zaten baya çoğalacaktır
Yanına çöpçü olarak bilinen cory lerden almanız iyi olacaktır fazla artan yemleri yer aklınızda bulunsun balık dışkısı yemez artan yemleri yer
Vatoz da almanızı tavsiye ederim yosun tutmasına engel olur camları içten temizler
Bitki tamamen sizde ona katılmıyorum [:)]
Balıklarınızı aldınız diyelim öyle hop diye suya atılmaz ayrı bir kovaya alın ve bi hava hortumu yardımıyla akvaryumunuzdan su çekin kovaya ve vanalı ekle damla damla kovaya ekleyin öyle bi ayarlayın ki yarım saat sürsün kovaya aldığınız metilenin yoğunluğuna göre metilen damlatın 2 damla yeterli olacaktır bu hastalık varsa balıklarda akvaryumunuza geçmesini engellicektir yeterli süre beklediyseniz su ısıları aynıysa artık alabilirsiniz akvaryuma ama suyu dökmeden kepçeyle balıkları atmanız lazım suyun akvaryuma eklenmesi tavsiye edilmez
Ve son olarak tecrübeme dayanarak şunu söylim çok sık bitki ekemiyorsanız kesinlikle rafya koymalısınız buda yavruların saklanmasını ve hayatta kalmasını sağlar bunun yapılışını araştırın çok basit ve ucuz bi yöntem kesinlikle balıkları ayırmanızı veya yavruluğa almanızı tavsiye etmem bu doğum süreci zaten zorludur iyice strese girmesi ölmesine kadar sonuçlanabiliyor
Arkadaşlar bilmişlik olarak görmeyin ben sadece fazla masraf ettim boşa eğer başlamayı düşünen varsa benim yaptığım hatalara düşmesinler diye yazılmış bir yazıdır
Eklemek istediğiniz şeyler varsa mutlaka ekleyin yardımcı olabildiğimizce olalım[EDIT]Kingslayer44,2020-05-14 22:39:54[/EDIT]
Beğenenler: [T]119353,cashercash[/T][T]222681,Keyfekeder[/T]
Teşekkür Edenler: [T]217661,hakancez[/T][T]222681,Keyfekeder[/T]
+1: [T]119353,cashercash[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 14 Mayıs 2020 23:25
Hüseyin elinize emeğinize sağlık bu güzel aydınlatıcı bilgileriniz için.
Bende yazınıza katkı olması için biraz canlı akvaryum bitkilerinden bahsedeceğim.
Canlı doğuran türleri için özellikle lepistesler için bitki olmazsa olmaz diyebileceğim bir canlıdır. Bitkisiz canlı doğuran tankı olmaz mı tabi ki olur ancak keyfini çıkarmak için karşısına geçip izleyebileceğiniz, yavruların saklanabileceği alanları olan, yeni doğan yavruları saklamakla 2. bir akvaryum ile uğraşmak yerine doğal ortamında doğum yapan dişi canlı doğuranlarınız olsun istiyorsanız canlı bitki şart diyebilirim. Yapay bitkilerden kesinlikle uzak durun.
Canlı bitki konusunda kararınızı verdiyseniz ve bitkili bir canlı doğuran tankı kurmaya karar verdiyseniz öncelikle aşağıdakilere dikkat etmeniz gerekecek.
1- Akvaryum yüksekliği
2- Taban kum seçimi
3- Işıklandırma seçimi
4- High-tech , low-tech sistem seçimi
5- Gübreleme takvimi oluşturulması
6- Canlı akvaryum bitkisi seçimi
[B]1- Akvaryum Yüksekliği: [/B]
Bitkili akvaryum kurma konusunda karar verdiyseniz kuracağınız akvaryumun yüksekliği ışıklandırma ve bitkilerin ışık alabilme konusunda çok önemli bir yer teşkil edecektir. Genellikle 50 cm üzeri akvaryumlarda floresan yerine mercekli powerled kullanımı ışığın dibe ulaşmasını ve tüm noktalara eşit ışık dağılımını sağlayacaktır. Bitkili akvaryuma yeni başlıyorsanız 40-45 cm aralığında yüksekliğinde bir akvaryum seçmeniz sizin için mantıklı olacaktır.
[B]2- Taban kum seçimi:[/B]
Bitkili akvaryumun olmazsa olmazı ve en önemli bileşenlerinin başında akvaryumun tabanına koyacağınız kumun türü gelir. Eğer çok maliyetli olmasın hem de hoş bir görüntü olsun derseniz benim tavsiyem aquaclay türü bir kum kullanmanız yönünde olacaktır. Hem tanecikleri diğer türevlerine oranla biraz daha büyük olduğu için bitki köklerinin rahatça yayılmasını hem de bakteri oluşumunu destekleyecektir. Ayrıca maliyet açısından da diğer kumlara göre ( hagen, jbl manado gibi kumlara göre) biraz daha uygun olacaktır. Tabanınızı tek tip kum ile oluşturabileceğiniz gibi aralara paslanmayan sineklik koyarak katman katmanda oluşturabilirsiniz. Bu katmanlara ayırma konusu uzun bir konu olduğu için çok fazla bu konuya girmeden basit anlamda tek katmanlı bir akvaryum tabanı oluşturmanızı tavsiye ederim. Kendi tecrübelerimden yola çıkacak olursam 2,3,4,5 hatta 6 katmanlı tabanlar bile oluşturmuş biri olarak en iyisinin tek tür ve tek katmanlı kum olduğuna karar verdim. Hem zahmetsiz hem daha az maliyetli. Taban bitkisi yetiştirecekseniz aquaclay sizi başlarda biraz zorlayacaktır. Hafif bir kum olduğu için hele bir de çöpçüleriniz vatozlarınız olacaksa taban bitkilerini tutturmak sizi çok zorlayacaktır. Taban kumunuzun 5-6 cm kalınlığında olması yeterlidir. Eğer önde az arkada çok kum olacak şekilde bir tasarım düşünüyorsanızda ön taraf 5 cm arkaya doğru yavaş yavaş kalınlaşarak 6-10 cm aralığında olması görsellik açısından iyi olacaktır.
[B]3- Işıklandırma seçimi:[/B]
Bitkili akvaryum kurmadan önce karar verilmesi gereken en önemli konu olarak akvaryum ışıklandırmasını görüyorum. Işıklandırma türlerine kısaca göz atmamız gerekirse:
[K]1- T5 Floresanlar[/K]: T8 floresanlara göre daha uzun ömürlü(20000 saat ortalama ömür), daha çok ışık veren ve daha ince floresan türleridir. Akvaryumda yetiştireceğiniz bitkilerin renk ve tonlarına göre bir kombinasyon yapmanız ve ışık dağılımını düzgün yapmanız çok önemlidir. Örnek verecek olursak 4 x 24 watt T5 floresan kullanacağınızı farzedelim burada en iyi kombinasyonlardan biri 1 adet aquastar, 1 adet grolüx, 1 adet 6000K , 1 adet 10000K floresan olabilir. T5 floresanların en büyük dezavantajı 12-18 aylık ömürlerinin olmasıdır. Floresanınız yanmaya devam etse bile kalitesini yitirecek ve yosun sorununa sebep olacaktır. Floresan sistemi kuracaksanız reflektör almanızda gerekecektir ( ışığın akvaryumunuza daha iyi yansıması için).
[K]2- T8 Floresanlar:[/K] T5 floresanlara göre daha kısa ömürlü(4000-10000 saat ortalama ömür), daha kalın, daha az ışık veren ışık türüdür. Teknolojisi biraz daha eskide kaldığı için çok tavsiye etmiyorum. Ancak illaki bunu kullanmak isterseniz T5 floresan ile aynı prensipler kullanılarak bir kombinasyon oluşturmanız gerekecektir.
[K]3- Powerled armatürler[/K]: Kendi tecrübelerimden yola çıkacak olursam bu türü de çok tavsiye etmiyorum. Forumda çok başarılı sonuçlar alan arkadaşlarımız olmasına ve büyük ihtimalle bu konuda beni eleştireceklerini bilmeme rağmen kendi çevremde bulunan hobicilerin ve kendi edindiğim tecrübelerime göre yosun sorunu çok fazla yaşanmaktadır. Ancak powerled ile bir ışıklandırma yapacaksanız
powerled driver, powerled soğutucu, duruma göre powerledler için mercek ve elektronik tecrübesine ihtiyacınız olacaktır. Ya da yaptırmak isterseniz ciddi bir yükün altına girmeniz gerekecektir. Şuna da kesinlikle katılmıyorum powerled yaptırın ömürlük kullanın mantığı bende kesinlikle bu şekilde çalışmadı. Powerled sisteminde bir lediniz bile patlarsa ya da sıkıntı olursa tüm sisteminiz iptal olacaktır. Bu ledi elinizde yedek led ile değiştirmeniz gerekecektir bunun içinde lehim, havya gibi komponentlere ihtiyaç duyacaksınız.
[K]4- Smd led armatürler:[/K] Düzgün bir lümen (ışık parlaklığı) ve düzgün bir ışık spektrumu yakalamanız durumda ciddi manada verimli bir sistem oluşturabilirsiniz. Smd led konusunda kendim aktif kullandığım ve diğer smd ledlere ciddi bir üstünlüğünün bulunduğunu düşündüğüm Samsung smd led kullanmanızı tavsiye ederim. Smd ledlerde 3000-4000k , 6000k ve 10000K değerlerinde bir kombinasyon oluşturur ve ışıklandırma sürenizi güzel ayarlarsanız bitkilerinizin fotosentezini izlemeye doyamazsınız.
[K]5- Dalgıç lambalar:[/K] Kesinlikle hiç bir akvaryum türü için( bitkili, bitkisiz hiç farketmez) tavsiye etmiyorum. Faydasından çok zararı olan türde ışıklandırmalar. Bu ışıklandırma ile bitki yetiştirmeniz imkansızdır.
Işıklandırma konusunda benim tavsiyem ise T5 floresan sistemli ufak bir armatür ve smd ledli bir armatür ikisinin kombinasyonu 13 senelik bitkili tecrübemde en başarılı olduğunu düşündüğüm en zor bitki türleri(taban bitkileri dahil) yetiştirebildiğim sistemdir.
Işıklandırma süresi konusunda kuracağınız sisteme göre tecrübe ederek kendiniz karar vermelisiniz ancak değişmeyecek bir kural var ki bu da akvaryum ışıklandırmanız sürekli açık kalmamalıdır. Özellikle gündüz açık tutup gece hem balıklarınızın dinlenmesi hem bitkileriniz için kapalı kalması çok mantıklı olacaktır. Işıklandırma konusunda bir diğer kuralda en fazla 2-3 saat açık tutup 1-2 saat kapalı tutmaktır. Bu şekilde bir sistem oluşturursanız yosun oluşumunu engelleyebilirsiniz. Bu konuda size en yardımcı olacak materyal timer priz olacaktır( ayarladığınız sürelerde ışıklar otomatik açılıp kapanacaktır).
[B]4- High-tech , low-tech sistem seçimi[/B]
İlk defa bitkili akvaryum tecrübe edecek kişiler için başlangıç için low-tech yani co2 olmayan bir sistem ile başlamanızı tavsiye ederim. Co2 dengesinin kurulması, akvaryuma co2'nin düzgün dağılması ve yeterli miktarda çözülmesi gibi konuların en azından 3-5 ay low-tech tecrübesinden sonra denenmesi taraftarıyım.
Low-tech, high-tech bitki tercihlerine diğer konu başlığında değineceğim.
High-tech bir bitkili akvaryum sistemi kuracaksanız bu konuda tavsiyem çok iyi bir difüzör, bu difüzörden çıkan co2'nin akvaryum içerisine güzelce dağıtabilecek bir iç filtrenizin olması gerekir.
İndikatör(co2 çözmek için kullanılan bir aparat) kullanırsanız maksimum düzeyde co2 çözersiniz ancak kullanımı güçlü bir dış filtre ile mümkündür ve dış filtrenizde hava birikme sorunlarına yol açabilmektedir. High-tech için kullanacağınız ışıklandırmayı da artırmanız gerekeceğini unutmayınız. Bu konuda da kullandığınız ışıklandırma sistemine göre uygun watt değeri ve co2 miktarını nasıl hesaplayacağınız ile ilgili forumda yüzlerce konu vardır.
[B]5- Gübreleme takvimi oluşturulması:[/B]
Sıvı, katı gübre bitkili akvaryumlar için kullanılacak bitkilerin çeşidine ve yoğunluğuna göre zorunluluk haline gelebilir. Eğer akvaryumunuzda basit bitkiler ve moss türleri yetiştirecekseniz gübre konusunda esnek olabilirsiniz ancak bol bitkili orta-zor düzeyde bitkilerin olduğu bir akvaryumunuz olacaksa sıvı gübre kaçınılmazdır. Sıvı gübre ile ilgili şöyle bir tavsiyem olacak, eğer balık yoğunluğunuz çoksa nitrat kullanmanıza gerek yok, co2 veriyorsanız ve çok ciddi yosun sorunlarınız yoksa excel kullanmanıza gerek yok. Potasyum , fosfat, mikroelement ve demir sıvı gübreleri( ben pahalı markaların sıvı gübrelerindense forumdan Yusuf abinin sıvı gübrelerini kullanıyorum ve çok başarılı olduğunu söyleyebilirim) sizin için yeterli olacaktır. Akvaryumunuzda bitkilerin gelişimine göre uygun bir gübreleme takvimi oluşturup bu takvime uygun ve düzenli gübreleme yapmanız bitkilerinizin gelişimi açısından çok önemlidir. Misket ve akıllı katı gübreler(kapsül gübreler dahil) ise akvaryumun ilk kurulumunda ve daha sonrasında köklü bitkilerin diplerine aralıklarla ekilirse kökten bitkileri besler ve uzun süreli gübre ihtiyacını karşılar.
[B]6- Canlı akvaryum bitkisi seçimi:[/B]
Akvaryumunuzun tabanını hazırladınız, akvaryumunuz 10-15 gün oturdu ve bakteriler oluştu, 1-2 tane balık koydunuz ve biyolojik döngü oluştu, ışıklandırma sisteminiz hazır ise artık bitkilerinizi seçmeye hazırsınız demektir. Forumda bitkilerin zorluk seviyesi, ışık ihtiyacı, co2 ihtiyacı, gelişim hızı ayrıntılı olarak açıklanmıştır. Ancak hobide yeniyseniz ve low-tech bir sisteminiz varsa size tavsiyem, elodea, pistia, tilki kuyruğu, moss türleri(hepsi değil java moss gibi basit moss türleri) , sessiflora, çınar gibi bitkiler ile başlarsanız tecrübesizliğinizi kolay atarsınız. Bu sayede hem hobiden soğumaz hem de kendinizi geliştirebilirsiniz.
Taban bitkileri yetiştirmek için akvaryumunuzun dibine eşit bir ışık dağılımı olduğundan ve ışığın tabana yeterli miktarda ulaştığından emin olunuz.
Akvaryumunuzda haftalık düzenli olarak en az %20'lik dinlenmiş su ile değişim yapmayı unutmayın.
Konu ile ilgili aklıma bir çırpıda gelenler bunlar. Sorusu olanlara yardımcı olmaktan memnun olurum.
Unutmayalım ki bilgi paylaştıkça artar. Herkesin birbirinden öğreneceği şeyler vardır.
[EDIT]cashercash,2020-05-15 00:23:11[/EDIT]
Bende yazınıza katkı olması için biraz canlı akvaryum bitkilerinden bahsedeceğim.
Canlı doğuran türleri için özellikle lepistesler için bitki olmazsa olmaz diyebileceğim bir canlıdır. Bitkisiz canlı doğuran tankı olmaz mı tabi ki olur ancak keyfini çıkarmak için karşısına geçip izleyebileceğiniz, yavruların saklanabileceği alanları olan, yeni doğan yavruları saklamakla 2. bir akvaryum ile uğraşmak yerine doğal ortamında doğum yapan dişi canlı doğuranlarınız olsun istiyorsanız canlı bitki şart diyebilirim. Yapay bitkilerden kesinlikle uzak durun.
Canlı bitki konusunda kararınızı verdiyseniz ve bitkili bir canlı doğuran tankı kurmaya karar verdiyseniz öncelikle aşağıdakilere dikkat etmeniz gerekecek.
1- Akvaryum yüksekliği
2- Taban kum seçimi
3- Işıklandırma seçimi
4- High-tech , low-tech sistem seçimi
5- Gübreleme takvimi oluşturulması
6- Canlı akvaryum bitkisi seçimi
[B]1- Akvaryum Yüksekliği: [/B]
Bitkili akvaryum kurma konusunda karar verdiyseniz kuracağınız akvaryumun yüksekliği ışıklandırma ve bitkilerin ışık alabilme konusunda çok önemli bir yer teşkil edecektir. Genellikle 50 cm üzeri akvaryumlarda floresan yerine mercekli powerled kullanımı ışığın dibe ulaşmasını ve tüm noktalara eşit ışık dağılımını sağlayacaktır. Bitkili akvaryuma yeni başlıyorsanız 40-45 cm aralığında yüksekliğinde bir akvaryum seçmeniz sizin için mantıklı olacaktır.
[B]2- Taban kum seçimi:[/B]
Bitkili akvaryumun olmazsa olmazı ve en önemli bileşenlerinin başında akvaryumun tabanına koyacağınız kumun türü gelir. Eğer çok maliyetli olmasın hem de hoş bir görüntü olsun derseniz benim tavsiyem aquaclay türü bir kum kullanmanız yönünde olacaktır. Hem tanecikleri diğer türevlerine oranla biraz daha büyük olduğu için bitki köklerinin rahatça yayılmasını hem de bakteri oluşumunu destekleyecektir. Ayrıca maliyet açısından da diğer kumlara göre ( hagen, jbl manado gibi kumlara göre) biraz daha uygun olacaktır. Tabanınızı tek tip kum ile oluşturabileceğiniz gibi aralara paslanmayan sineklik koyarak katman katmanda oluşturabilirsiniz. Bu katmanlara ayırma konusu uzun bir konu olduğu için çok fazla bu konuya girmeden basit anlamda tek katmanlı bir akvaryum tabanı oluşturmanızı tavsiye ederim. Kendi tecrübelerimden yola çıkacak olursam 2,3,4,5 hatta 6 katmanlı tabanlar bile oluşturmuş biri olarak en iyisinin tek tür ve tek katmanlı kum olduğuna karar verdim. Hem zahmetsiz hem daha az maliyetli. Taban bitkisi yetiştirecekseniz aquaclay sizi başlarda biraz zorlayacaktır. Hafif bir kum olduğu için hele bir de çöpçüleriniz vatozlarınız olacaksa taban bitkilerini tutturmak sizi çok zorlayacaktır. Taban kumunuzun 5-6 cm kalınlığında olması yeterlidir. Eğer önde az arkada çok kum olacak şekilde bir tasarım düşünüyorsanızda ön taraf 5 cm arkaya doğru yavaş yavaş kalınlaşarak 6-10 cm aralığında olması görsellik açısından iyi olacaktır.
[B]3- Işıklandırma seçimi:[/B]
Bitkili akvaryum kurmadan önce karar verilmesi gereken en önemli konu olarak akvaryum ışıklandırmasını görüyorum. Işıklandırma türlerine kısaca göz atmamız gerekirse:
[K]1- T5 Floresanlar[/K]: T8 floresanlara göre daha uzun ömürlü(20000 saat ortalama ömür), daha çok ışık veren ve daha ince floresan türleridir. Akvaryumda yetiştireceğiniz bitkilerin renk ve tonlarına göre bir kombinasyon yapmanız ve ışık dağılımını düzgün yapmanız çok önemlidir. Örnek verecek olursak 4 x 24 watt T5 floresan kullanacağınızı farzedelim burada en iyi kombinasyonlardan biri 1 adet aquastar, 1 adet grolüx, 1 adet 6000K , 1 adet 10000K floresan olabilir. T5 floresanların en büyük dezavantajı 12-18 aylık ömürlerinin olmasıdır. Floresanınız yanmaya devam etse bile kalitesini yitirecek ve yosun sorununa sebep olacaktır. Floresan sistemi kuracaksanız reflektör almanızda gerekecektir ( ışığın akvaryumunuza daha iyi yansıması için).
[K]2- T8 Floresanlar:[/K] T5 floresanlara göre daha kısa ömürlü(4000-10000 saat ortalama ömür), daha kalın, daha az ışık veren ışık türüdür. Teknolojisi biraz daha eskide kaldığı için çok tavsiye etmiyorum. Ancak illaki bunu kullanmak isterseniz T5 floresan ile aynı prensipler kullanılarak bir kombinasyon oluşturmanız gerekecektir.
[K]3- Powerled armatürler[/K]: Kendi tecrübelerimden yola çıkacak olursam bu türü de çok tavsiye etmiyorum. Forumda çok başarılı sonuçlar alan arkadaşlarımız olmasına ve büyük ihtimalle bu konuda beni eleştireceklerini bilmeme rağmen kendi çevremde bulunan hobicilerin ve kendi edindiğim tecrübelerime göre yosun sorunu çok fazla yaşanmaktadır. Ancak powerled ile bir ışıklandırma yapacaksanız
powerled driver, powerled soğutucu, duruma göre powerledler için mercek ve elektronik tecrübesine ihtiyacınız olacaktır. Ya da yaptırmak isterseniz ciddi bir yükün altına girmeniz gerekecektir. Şuna da kesinlikle katılmıyorum powerled yaptırın ömürlük kullanın mantığı bende kesinlikle bu şekilde çalışmadı. Powerled sisteminde bir lediniz bile patlarsa ya da sıkıntı olursa tüm sisteminiz iptal olacaktır. Bu ledi elinizde yedek led ile değiştirmeniz gerekecektir bunun içinde lehim, havya gibi komponentlere ihtiyaç duyacaksınız.
[K]4- Smd led armatürler:[/K] Düzgün bir lümen (ışık parlaklığı) ve düzgün bir ışık spektrumu yakalamanız durumda ciddi manada verimli bir sistem oluşturabilirsiniz. Smd led konusunda kendim aktif kullandığım ve diğer smd ledlere ciddi bir üstünlüğünün bulunduğunu düşündüğüm Samsung smd led kullanmanızı tavsiye ederim. Smd ledlerde 3000-4000k , 6000k ve 10000K değerlerinde bir kombinasyon oluşturur ve ışıklandırma sürenizi güzel ayarlarsanız bitkilerinizin fotosentezini izlemeye doyamazsınız.
[K]5- Dalgıç lambalar:[/K] Kesinlikle hiç bir akvaryum türü için( bitkili, bitkisiz hiç farketmez) tavsiye etmiyorum. Faydasından çok zararı olan türde ışıklandırmalar. Bu ışıklandırma ile bitki yetiştirmeniz imkansızdır.
Işıklandırma konusunda benim tavsiyem ise T5 floresan sistemli ufak bir armatür ve smd ledli bir armatür ikisinin kombinasyonu 13 senelik bitkili tecrübemde en başarılı olduğunu düşündüğüm en zor bitki türleri(taban bitkileri dahil) yetiştirebildiğim sistemdir.
Işıklandırma süresi konusunda kuracağınız sisteme göre tecrübe ederek kendiniz karar vermelisiniz ancak değişmeyecek bir kural var ki bu da akvaryum ışıklandırmanız sürekli açık kalmamalıdır. Özellikle gündüz açık tutup gece hem balıklarınızın dinlenmesi hem bitkileriniz için kapalı kalması çok mantıklı olacaktır. Işıklandırma konusunda bir diğer kuralda en fazla 2-3 saat açık tutup 1-2 saat kapalı tutmaktır. Bu şekilde bir sistem oluşturursanız yosun oluşumunu engelleyebilirsiniz. Bu konuda size en yardımcı olacak materyal timer priz olacaktır( ayarladığınız sürelerde ışıklar otomatik açılıp kapanacaktır).
[B]4- High-tech , low-tech sistem seçimi[/B]
İlk defa bitkili akvaryum tecrübe edecek kişiler için başlangıç için low-tech yani co2 olmayan bir sistem ile başlamanızı tavsiye ederim. Co2 dengesinin kurulması, akvaryuma co2'nin düzgün dağılması ve yeterli miktarda çözülmesi gibi konuların en azından 3-5 ay low-tech tecrübesinden sonra denenmesi taraftarıyım.
Low-tech, high-tech bitki tercihlerine diğer konu başlığında değineceğim.
High-tech bir bitkili akvaryum sistemi kuracaksanız bu konuda tavsiyem çok iyi bir difüzör, bu difüzörden çıkan co2'nin akvaryum içerisine güzelce dağıtabilecek bir iç filtrenizin olması gerekir.
İndikatör(co2 çözmek için kullanılan bir aparat) kullanırsanız maksimum düzeyde co2 çözersiniz ancak kullanımı güçlü bir dış filtre ile mümkündür ve dış filtrenizde hava birikme sorunlarına yol açabilmektedir. High-tech için kullanacağınız ışıklandırmayı da artırmanız gerekeceğini unutmayınız. Bu konuda da kullandığınız ışıklandırma sistemine göre uygun watt değeri ve co2 miktarını nasıl hesaplayacağınız ile ilgili forumda yüzlerce konu vardır.
[B]5- Gübreleme takvimi oluşturulması:[/B]
Sıvı, katı gübre bitkili akvaryumlar için kullanılacak bitkilerin çeşidine ve yoğunluğuna göre zorunluluk haline gelebilir. Eğer akvaryumunuzda basit bitkiler ve moss türleri yetiştirecekseniz gübre konusunda esnek olabilirsiniz ancak bol bitkili orta-zor düzeyde bitkilerin olduğu bir akvaryumunuz olacaksa sıvı gübre kaçınılmazdır. Sıvı gübre ile ilgili şöyle bir tavsiyem olacak, eğer balık yoğunluğunuz çoksa nitrat kullanmanıza gerek yok, co2 veriyorsanız ve çok ciddi yosun sorunlarınız yoksa excel kullanmanıza gerek yok. Potasyum , fosfat, mikroelement ve demir sıvı gübreleri( ben pahalı markaların sıvı gübrelerindense forumdan Yusuf abinin sıvı gübrelerini kullanıyorum ve çok başarılı olduğunu söyleyebilirim) sizin için yeterli olacaktır. Akvaryumunuzda bitkilerin gelişimine göre uygun bir gübreleme takvimi oluşturup bu takvime uygun ve düzenli gübreleme yapmanız bitkilerinizin gelişimi açısından çok önemlidir. Misket ve akıllı katı gübreler(kapsül gübreler dahil) ise akvaryumun ilk kurulumunda ve daha sonrasında köklü bitkilerin diplerine aralıklarla ekilirse kökten bitkileri besler ve uzun süreli gübre ihtiyacını karşılar.
[B]6- Canlı akvaryum bitkisi seçimi:[/B]
Akvaryumunuzun tabanını hazırladınız, akvaryumunuz 10-15 gün oturdu ve bakteriler oluştu, 1-2 tane balık koydunuz ve biyolojik döngü oluştu, ışıklandırma sisteminiz hazır ise artık bitkilerinizi seçmeye hazırsınız demektir. Forumda bitkilerin zorluk seviyesi, ışık ihtiyacı, co2 ihtiyacı, gelişim hızı ayrıntılı olarak açıklanmıştır. Ancak hobide yeniyseniz ve low-tech bir sisteminiz varsa size tavsiyem, elodea, pistia, tilki kuyruğu, moss türleri(hepsi değil java moss gibi basit moss türleri) , sessiflora, çınar gibi bitkiler ile başlarsanız tecrübesizliğinizi kolay atarsınız. Bu sayede hem hobiden soğumaz hem de kendinizi geliştirebilirsiniz.
Taban bitkileri yetiştirmek için akvaryumunuzun dibine eşit bir ışık dağılımı olduğundan ve ışığın tabana yeterli miktarda ulaştığından emin olunuz.
Akvaryumunuzda haftalık düzenli olarak en az %20'lik dinlenmiş su ile değişim yapmayı unutmayın.
Konu ile ilgili aklıma bir çırpıda gelenler bunlar. Sorusu olanlara yardımcı olmaktan memnun olurum.
Unutmayalım ki bilgi paylaştıkça artar. Herkesin birbirinden öğreneceği şeyler vardır.
[EDIT]cashercash,2020-05-15 00:23:11[/EDIT]
Beğenenler: [T]221107,Kingslayer44[/T][T]222681,Keyfekeder[/T]
Teşekkür Edenler: [T]221107,Kingslayer44[/T][T]217661,hakancez[/T][T]222681,Keyfekeder[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 14 Mayıs 2020 23:35
Çok teşekkür ederim bilgileriniz için[:)]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir